Biografie

Van filosoof naar zanger

Met het Stedelijk Gymnasium Arnhem reeds vier jaar achter mij, ontving ik in 2012 mijn bachelordiploma filosofie. Bijzondere interesse ging uit naar de Duitse idealisten Kant en Hegel, de hedendaagse filosofe Hannah Arendt, alsmede taalfilosofische vraagstukken rond niet-bestaande entiteiten.

Filosoferen is fantastisch, maar je wordt er wel een wandelend hoofd van. Ik had een paar jaar les op klassiek gitaar bij mijn vader, Joey Tax. Enerzijds wilde ik die expressieve kant verder ontwikkelen op het conservatorium, anderzijds sprak het beroepsperspectief me niet erg aan.  Toen tijdens een kerstborrel op de faculteit de dirigent van het faculteitskoortje zich omdraaide en zei: ‘Nu jullie!’ werd er totaal onverwachts een vuurtje aangestoken. Noten lezen ging wel een beetje, maar zingen… zou ik dat kunnen? Op de fiets zong ik wel mee met ‘Let it Snow’ van Frank Sinatra, maar klassiek en in een koor?

Na de kerstvakantie besloot ik de sprong te wagen en me bij dat koortje aan te sluiten (tegenwoordig het Campuskoor). Daar kwamen Alphons Diepenbrock,  Audite Nova en Mnemosyné bij. Drie andere ervaringen maakten mijn keuze voor een professionele zangcarrière definitief. Bij Carmina Ludicra kreeg ik de kans vele (titel)rollen te vervullen in vertaalde operettes van Gilbert & Sullivan, o.a. Rechter in ‘Trial by Jury’ en The Sorcerer in het gelijknamige stuk. Met regisseur Panda van Proosdij werk ik sindsdien nog steeds samen, nu op professioneel niveau bij mijn eigen stichting Cherubino.

Bij Nederlands Studenten Kamerkoor ging vanaf 2013 de wereld van moderne / hedendaagse muziek voor mij open. De Vlaamse koorleider en muziekpedagoog Kurt Bikkembergs vormde mij tot volleerd kamerkoorzanger. Levensveranderend was het World Youth Choir in 2016, waar ik met zangers uit 25 andere landen drie intense, liefdevolle en verbroederende weken mocht meemaken.

Opleiding en praktijk

Vanaf 2010 volgde ik privézangles ik bij mezzosopraan Elizabeth van Daalen. In 2014 behaalde ik mijn propedeuse klassieke zang aan het Utrechts Conservatorium bij de IJslandse tenor Jon Thorsteinsson. In 2016 en 2017 studeerde ik bij sopraan Charlotte Margiono, vanaf 2019 krijg ik les van mezzosopraan Wilke te Brummelstroete. In losse projecten en masterclasses werkte ik als solist met tenor Marcel Beekman, bariton Peter Bording, repetitor Abigail Richards en regisseur Wouter van Looy.

In opera- en oratoriumuitvoeringen zing ik regelmatig solo, zoals de Requiems van Fauré, Mozart en Duruflé (Brahms staat nog hoog op de verlanglijst!) en regelmatig in Bachcantates. Sinds 2018 ben ik vaste bas bij Cappella Amsterdam, onder leiding van dirigent Daniel Reuss. Met Cappella ben ik veel op tournee langs grote podia in binnen- en buitenland — van Concertgebouw, De Doelen en TivoliVredenburg tot de Elbphilharmonie Hamburg en de Auditorio de Tenerife. Een eer en een groot genoegen!

Bestuurder en cultureel ondernemer

Naast mijn studie en werk heb ik altijd bestuurs- en medezeggenschapswerk gedaan. Bij het wijsgerig faculteitsblad Splijtstof was ik betrokken als eindredacteur en begeleidde ik de oprichting van de stichting. Bij het Nederlands Studenten Kamerkoor was ik fondswerver, zakelijk coördinator en voorzitter van de Vriendenstichting. Met componist Joost Kleppe zette ik een bijzondere reeks theaterconcerten neer, genaamd ‘Meet the Composer!‘ (Buma Cultuur / stichting GeNeCo).

In 2018 startte ik stichting Cherubino. Met productieleider Sophie van Weeren en regisseuse Panda van Proosdij ontwikkel ik prikkelende, humoristische opera’s en operettes in het Nederlands. In 2019 stond de eerste ‘snelkookoperette’ op het podium, Le Docteur Miracle van Georges Bizet, omgedoopt tot Het hele eieren eten. Na een vijftal succesvolle uitvoeringen richten we onze pijlen nu op de herneming én een spannende nieuwe productie.